Ook in 2023 is de vraag naar opleidingen en examens groot. Dit betekent voor alle partijen dat wij ons maximaal moeten inspannen om geen opleidings- en examenplaatsen te laten ‘verdampen’.
RESERVERINGEN VERVALLEN NA ZES WEKEN
Bij het inschrijven voor opleidingen en examens is het mogelijk om, als de naam van de deelnemer/kandidaat nog niet bekend is, een reservering te maken. Wij hebben geconstateerd dat deze reserveringen regelmatig lang blijven staan en worden vergeten, waardoor onnodig plaatsen bezet blijven. Ook worden deze reserveringen regelmatig op het laatste moment kosteloos geannuleerd. De termijn is dan voor andere bedrijven te kort om een medewerker in te plannen op de vrijgekomen plaats.
Om deze redenen hanteren wij sinds 1 januari 2023 bij reserveringen een termijn van zes weken. Dit betekent dat wij voor u de plaats reserveren voor een periode van zes weken. Zijn na zes weken de deelnemers-/kandidaatgegevens niet ingevuld, dan vervalt de (kosteloos) automatisch de reservering indien dit buiten de termijn valt van vier weken voor de opleiding/het examen.
Om u te ondersteunen bij het stroomlijnen van dit proces krijgt u vanaf nu van ons een herinneringse-mail op het moment dat de reservering nog niet is ingevuld en van de termijn van zes weken al vier weken zijn verstreken. U heeft dan dus nog twee weken de tijd om de reservering om te zetten naar een medewerker/kandidaat. Ook de reserveringen met een einddatum binnen vier weken voor de start van de opleiding/het examen worden in deze e-mail vermeld.
Nadat de volledige zes weken zijn verstreken, en de reservering definitief is komen te vervallen, krijgt u hiervan ook per e-mail bericht.
ANNULERINGSTERMIJN VERLENGD VAN DRIE NAAR VIER WEKEN
De annuleringstermijn van drie weken is verlengd naar vier weken. Dit betekent dat u, wanneer u een inschrijving annuleert die binnen vier weken voor de startdatum van de opleiding/het examen ligt, de volledige kosten verschuldigd bent.
Onze Algemene Voorwaarden, alsmede onze standaard e-mails die op dit onderwerp betrekking hebben, zijn op de bovenstaande twee maatregelen aangepast.
Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn van maandag 26 tot en met vrijdag 30 december 2022 gesloten. Op maandag 2 januari 2023 zijn wij je graag weer van dienst!
Gisteravond (dinsdag 19 juli) zijn er vanuit het portaal van Railcenter onterecht meerdere evaluatie e-mails verstuurd. De mailserver is stopgezet en wij zijn bezig met het oplossen van het probleem. Analyse heeft opgeleverd dat het geen hack is. De mailserver is stopgezet en wij zijn bezig met het oplossen van het probleem. Onze excuses voor de overlast.
Van vrijdag 1 juli 18.00 uur tot maandag 4 juli 12.00 uur schakelen wij om naar een nieuwe applicatie voor de planning en administratie van opleidingen en examens. Het is daardoor tijdelijk niet mogelijk om in te loggen op de websites van Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering.
Gastdocenten/toezichthouders
Voor gastdocenten/toezichthouders zijn onder andere het planbord, lesmateriaal en presentielijsten tot maandag 4 juli 12.00 uur niet beschikbaar. Voor opleidingen die op maandag 4 juli plaatsvinden worden door de receptie geprinte presentielijsten verstrekt. Deelnemers kunnen het hele weekend niet in Trainweb. Mocht dit op jouw groep van toepassing zijn, wil je de deelnemers hier dan op wijzen?
Vanaf maandag 4 juli 12.00 uur is het klantportaal weer volledig beschikbaar. Mocht je daarna nog problemen ervaren, neem dan gerust contact met ons op.
E-mail: info@railcenter.nl
Telefoon: 0334674727 (bij urgente problemen, vanaf maandag 4 juli 07.00 uur)
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 6 juni 2022 gesloten. Op dinsdag 7 juni 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 26 en vrijdag 27 mei 2022 gesloten. Op maandag 30 mei 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 5 en vrijdag 6 mei 2022 gesloten. Op maandag 9 mei 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op woensdag 27 april 2022 gesloten. Op donderdag 28 april 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 18 april 2022 gesloten. Op dinsdag 19 april 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
In deze mail stellen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom corona.
Nederland gaat weer open. Per 25 februari vervalt de 1,5 meter afstandsregel en is het mondkapje alleen nog verplicht in het OV en op de luchthaven.
Met ingang van maandag 28 februari betekent dit voor Railcenter het volgende:
Er is geen mondkapjesplicht meer bij Railcenter.
Het houden van 1,5 meter afstand komt te vervallen.
Het restaurant gaat weer volledig open, waarbij we in 3 shifts blijven lunchen met de deelnemers. Het aantal plaatsen wordt uitgebreid. Het restaurant is weer toegankelijk voor medewerkers. Voor de deelnemers aan de veiligheidstraining 'Spoor jij wel?' kan het restaurant weer gebruikt worden voor koffie/thee en lunch.
De opstellingen in de lokalen blijven in ieder geval gehandhaafd tot en met 1 april.
Aanvragen en uitvoeren van grote bijeenkomsten zullen weer mogelijk zijn.
De mondkapjes en 1,5 meter afstand houden zijn geen verplichtingen meer, maar mocht je het zelf prettig vinden om deze maatregelen aan te blijven houden, dan kan dit natuurlijk. Blijf hierover met elkaar in gesprek, zodat het duidelijk is wat de verwachtingen over en weer zijn.
Deze adviezen blijven belangrijk:
Start iedere dag je opleiding met de gezondheidscheck.
Houd afstand waar mogelijk.
Draag een mondkapje waar nodig.
Zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in de lokalen.
Blijf zelftesten gebruiken als je naar Railcenter komt. Het advies is minimaal twee keer per week.
Bij klachten blijf je thuis en doe je een test. Neem contact op met je manager.
Heb je een huisgenoot met corona, doe dan de quarantainecheck. Neem contact op met je manager.
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn van maandag 27 tot en met vrijdag 31 december 2021 gesloten. Op maandag 3 januari 2022 zijn wij je graag weer van dienst!
Alle medewerkers van Railcenter wensen jou en je naasten fijne feestdagen en een heel gezond, gelukkig en leerzaam 2022!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op vrijdag 10 september 2021 gesloten. Op maandag 13 september 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 24 mei 2021 gesloten. Op dinsdag 25 mei 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 13 en vrijdag 14 mei 2021 gesloten. Op maandag 17 mei 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op woensdag 5 mei 2021 gesloten. Op donderdag 6 mei 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 26 en dinsdag 27 april 2021 gesloten. Op woensdag 28 april 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 5 april 2021 gesloten. Op dinsdag 6 april 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Ons uitgangspunt is dat de morgen (dinsdag 9 februari) geplande opleidingen en examens gewoon door zullen gaan. Mocht alsnog code rood worden uitgevaardigd, dan vragen wij je omwille, van je eigen veiligheid en die van onze opleiders/examinatoren, thuis te blijven.
Vanwege het winterse weer en de adviezen hebben wij besloten alle opleidingen en examens van maandag 8 februari, met uitzondering van de opleidingen die digitaal plaatsvinden, te annuleren. Wij proberen iedereen die het betreft persoonlijk te informeren. Maandagmiddag bekijken wij de situatie opnieuw.
Door de laatste adviezen van 14 december heeft Railcenter alle opleidingen en examens tot en met 17 januari 2021 geannuleerd. Op dit moment is het nog niet duidelijk wat er na 18 januari gaat gebeuren. Op dit moment wachten wij de berichtgeving en besluiten van deze week af.
Zodra er meer bekend is, plaatsen wij een bericht op de website en op het dashboard van contactpersonen en zullen wij de uitnodigingen of mogelijk annuleringen versturen.
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn van vrijdag 25 december 2020 tot en met zondag 3 januari 2021 gesloten. Op maandag 4 januari 2021 zijn wij je graag weer van dienst!
Alle medewerkers van Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering wensen jou en je naasten ondanks alles ontzettend fijne feestdagen en een heel gezond, gelukkig en succesvol 2021!
Een piek aan opleidingen en examens (hercertificeringen) en de beperkingen door de corona-maatregelen – de lockdown – hebben grote impact op het compleet en tijdig verzorgen van opleidingen en het afnemen van examens. Railcenter en Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC) werken met man en macht om de bestaande achterstand in te lopen en in 2021 tijdig te leveren. Hierbij kunnen wij niet zonder hulp van bedrijven, deelnemers en kandidaten.
Tot en met 17 januari vinden er geen opleidingen en examens plaats door de huidige lockdown. Dit levert een vertraging op van minimaal vijf weken. Mocht het in januari weer tot een hervatting van de onderwijsactiviteiten komen, dan blijven de zogenaamde 1,5 meter-coronamaatregelen nog van kracht voor de eerste helft van 2021. Het aantal deelnemers voor veel praktijkopleidingen wordt op z’n minst gehalveerd. Dit is met name van toepassing op de vakgebieden treinbeveiliging en energievoorziening. Ook wordt er in 2021 een enorme piek aan hercertificeringen verwacht. Deze ontwikkelingen vragen extra capaciteit qua opleiders en praktijklocaties, welke in een aantal gevallen schaars is. Dit betekent dat in 2021 hercertificering niet altijd op tijd (‘just-in-time’) mogelijk zal zijn. Daarom is het belangrijk dat er inzicht in de vraag op een langere termijn wordt verkregen. Het plannen van alle activiteiten op basis van de vraag is realistischer en maakt het oplossen van de bottlenecks ook beter mogelijk.
Gevraagde bijdrage aan de bedrijven
Om ervoor te zorgen dat wij met elkaar de problematiek zo klein mogelijk houden, vragen wij een bijdrage aan de bedrijven.
Op tijd aanmelden. Wij doen een dringend beroep op iedereen om zich bij het plannen van een opleiding en/of examen zo vroeg mogelijk, liefst minimaal een jaar van tevoren aan te melden. Dit kan door in te schrijven voor een geplande opleiding en/of examen. Dat kan ook tijdens de lockdown. Mocht er geen aanbod zijn, dan vragen wij u om de inschrijving op de wachtlijst te plaatsen. Zo brengen wij op tijd de gewenste behoefte in kaart.
Afmelden deelnemers/kandidaten. We doen ook een dringende oproep aan bedrijven, die deelnemers/kandidaten afmelden vanwege bijvoorbeeld ziekte, een positieve corona-test of mogelijke andere ziekteverschijnselen die met corona kunnen samenhangen, de opengevallen plaatsen in te vullen. Hierdoor worden alle mogelijke plaatsen opgevuld en lopen achterstanden niet nog verder op. Belangrijk is dat er geen opleidings-/ en examenplaatsen ‘verdampen’.
Gastdocenten. Er bestaat een grote behoefte aan extra opleiders voor de vakgebieden Treinbeveiliging, Energievoorziening en Veiligheid. Wij vragen bedrijven medewerkers aan te melden die geschikt zijn als gastdocent. Dit kan bij Railcenter (tel. 033-4 67 47 27).
Beperkt dispensaties
Ondanks alle inspanningen kan het zijn dat de hercertificering niet op tijd kan plaatsvinden. Bij het niet tijdig kunnen leveren kan er dispensatie aangevraagd worden. In onderling overleg tussen Railcenter, BTC en Stichting railAlert is besloten om slechts beperkt dispensatie te verlenen. Deze wordt, naast andere afwegingen, alleen gegeven aan kandidaten die zich minimaal een halfjaar voor het verstrijken van de geldigheid van hun certificering hebben opgegeven. Voor het eerste half jaar van 2021 zullen passende afwegingen gemaakt worden ten aanzien van dispensatie. Deze worden individueel verstrekt. Dispensatie kan via de e-mail worden aangevraagd bij railAlert: info@railAlert.nl
Wie vragen heeft over bovenstaande kan contact opnemen via telefoonnummer 033 467 4392 (op werkdagen) of te mailen naar info@b-t-c.nl.
De online Rail educatie van de TU Delft gaat in zijn geheel 2x per jaar van start. Het gaat om de MOOC Rail (Massive Open Online Course) en per 2 september 2020 starten de betaal courses (4x) ProfEd Rail die leiden tot een certificaat TU Delft.
De vier carrière georiënteerde modules modules voor Spoor professionals zijn (in UK):
• Track and Train Interaction
• Real Time Operations
• Performance over Time
• Capstone Project
Duration: 6 weeks per course
Effort: 4-5 hours per week
Language: English
Credits: 12 CEUs (Continuing Education Units)
"With this unique program, rail professionals learn to apply an integrated railway systems approach to
help them implement appropriate innovations, needed to optimise maintenance time, costs and safety.” Taco Sysling, Department of Asset Management at ProRail, Netherlands
Jaarlijks worden per 1 juli de tarieven van ons vaste opleidingsaanbod aangepast.
Hierbij wordt gekeken naar de stijging van de kosten van levensonderhoud (CPB - CPI Consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens) en de gerealiseerde cao-loonstijging.
Deze stijgingen bedragen:
• De inflatie in de periode mei 2019 – april 2020: 1,40%
• De cao-loonstijging per 1 januari 2020 van 5,26%
Vorig jaar heeft geen tariefswijziging plaatsgevonden, maar dit jaar zijn de inflatie en hogere loonkosten niet meer op te vangen.
Gezien de stijgende kosten heeft het bestuur van de stichting Railcenter besloten de (uur)tarieven per 1 juli 2020 te verhogen met 4%. Dit komt neer op een prijsaanpassing van ons opleidingsaanbod van gemiddeld 1,9%.
De nieuwe prijzen van de opleidingen staan inmiddels op de website.
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 1 juni 2020 gesloten. Op dinsdag 2 juni 2020 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 21 en vrijdag 22 mei 2020 gesloten. Op maandag 25 mei 2020 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn van woensdag 25 december 2019 tot en met woensdag 1 januari 2020 gesloten. Op donderdag 2 januari 2020 zijn wij je graag weer van dienst!
Op donderdag 31 oktober namen we in het bijzijn van veel (ex)collega's afscheid van Martin Hartensveld. Hij gaat, na bijna 43 jaar werken in de spoorsector, van zijn welverdiende pensioen genieten.
Martin startte in 1977 bij de NS als aspirant vakman, was ruim 10 jaar bedrijfsopleider bij NS Opleidingen en werkte vanaf 2001 als programmamanager bij Railcenter (toen nog Railinfra Opleidingen). In die rol was hij de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de afdelingen Spoorbouw/Kunstwerken en Veiligheid. Hij was de trekker van het monsterproject ‘Digitaal Veiligheidspaspoort’, dat in 2012 startte en waar al ruim 88.000 medewerkers uit de branche aan hebben deelgenomen.
We gaan zijn kennis en kunde heel erg missen, maar vooral ook zijn humor en warmte. We wensen hem samen met zijn gezin nog veel fijne en gezonde jaren toe!
Jaarlijks worden per 1 juli de prijzen van ons vaste opleidingsaanbod aangepast.
Hierbij wordt gekeken naar de verwachte stijging van de kosten van levensonderhoud (CPB CPI Consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens) en de loonstijging.
Ondanks de hogere kosten heeft het bestuur van de stichting Railcenter besloten om, gezien de positieve financiële situatie, de tarieven voor het opleidingsseizoen 1 juli 2019 – 30 juni 2020 niet te wijzigen.
Een klein aantal opleidingsprijzen is toch aangepast. Dit is het gevolg van een wijziging van de duur van de opleiding en/of groepsgrootte.
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op vrijdag 7 en maandag 10 juni 2019 gesloten. Op dinsdag 11 juni 2019 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 30 en vrijdag 31 mei 2019 gesloten. Op maandag 3 juni 2019 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 22 april 2019 gesloten. Op dinsdag 23 april 2019 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn van maandag 24 december 2018 tot en met dinsdag 1 januari 2019 gesloten. Op woensdag 2 januari 2019 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op vrijdag 1 juni 2018 gesloten. Op maandag 4 juni 2018 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op maandag 21 mei 2018 gesloten. Op dinsdag 22 mei 2018 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter en het Bureau voor Toetsing en Certificering zijn op donderdag 10 en vrijdag 11 mei 2018 gesloten. Op maandag 14 mei 2018 zijn wij je graag weer van dienst!
Railcenter werkt nauw samen met partners als infrabeheerders, ingenieursbureaus, spooraannemers, leveranciers, onderzoek- en kennisinstituten, overheden en andere stakeholders. We hebben elkaar nodig om te werken aan een beter en veiliger spoor.
Vakmensen komen bij Railcenter voor het volgen van een opleiding, het delen van kennis en om nieuwe kennis op te doen, het doen van ontdekkingen, het samen testen en het delen van hun passie. Ook bieden wij de railsector een podium waar zij kunnen laten zien waar ze voor staan en wat ze waard zijn.
Wegens grote vraag naar Veiligheidstrainingen die afgesloten worden met de toets Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS) zijn wij op zoek naar een toezichthouder. De toezichthouder zorgt ervoor dat de toets op de computer door de kandidaten op een correcte wijze kan worden afgelegd.
Wij zijn op zoek naar een toezichthouder die vanaf januari 2018 twee of meer dagen per week ingezet wil worden op onze locatie in Amersfoort en incidenteel op locaties in het land. De werktijden zijn flexibe,l meestal in het tijdsblok van 11.00–18.30 uur.
Functie
Het gereed maken van het examenlokaal en computers
Het ontvangen en begeleiden van examenkandidaten
Uitleg en instructie geven over de examenafname
Het afnemen van examens
Het verzorgen van de administratieve afhandeling (presentielijsten, controle van identiteitsbewijzen)
We verwachten
Mbo werk- en denkniveau
Introductie voor een groep kunnen verzorgen
Goede communicatieve vaardigheden
Discreet (nauwkeurig omgaan met vertrouwelijke informatie)
Flexibiliteit
Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden in de Nederlandse taal
Klant- en servicegerichtheid
Affiniteit met computers (de examens worden afgenomen op de computer, u hoeft geen inhoudelijke deskundigheid van computers te hebben)
Wonend in Amersfoort of directe omgeving
Arbeidsvoorwaarden
Het betreft een tijdelijke functie voor een flexibel aantal uren per week voor de periode van circa één á twee jaar. Het contract zal via het uitzendbureau geregeld worden.
Meer informatie
Ga naar de informatiefilm over ons bedrijf of naar de website www.railcenter.nl. Ook kunt u het e-learning programma van de toets Veiligheid en Toegang Op het Spoor (VTOS) bekijken op www.vtos.nl.
Aan jullie dashboard is onder het kopje 'Documenten DVP/VTOS' een drietal documenten toegevoegd:
Informatie voor examenkandidaten - VTOS-versie Toelichting: De reguliere versie van dit document was te uitgebreid voor de VTOS-kandidaten, vandaar dat deze is verkort/aangepast. Hierbij het verzoek om van de oude versie alle printjes te vernietigen en vanaf nu de nieuwe versie te gaan gebruiken!
Toezichthoudersinstructie
Instructie digitale presentielijst VTOS voor toezichthouders
Wij vertrouwen erop jullie hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je toch nog een vraag of opmerking hebben, stuur dan even een mailtje naar mij op jeroen.gutte@railcenter.nl!
Railinfra opleidingen gaat per 1 september, na ruim 15 jaar, verder onder de naam Railcenter. Deze naamsverandering komt voort uit de wens om een plek te creëren waar vakmanschap en promotie van de railinfra sector centraal staan. Dit maakt dat Railinfra Opleidingen haar activiteiten verder uitbreidt. Met als gevolg dat de oude naam simpelweg de lading niet meer dekt.
Volgens Pier Eringa, President-directeur ProRail, heeft de spoorsector behoefte aan Railcenter:
“Hier kunnen vakgenoten, politici en studenten elkaar inspireren en uitdagen met spoorse vraagstukken. Van ingewikkelde logistieke bouwprocessen tot de nieuwste technologische ontwikkelingen. Bij Railcenter komen zij samen. Ook scholieren en potentiële werknemers zijn van harte welkom. Bij Railcenter kunnen zij een blik werpen op de wereld van het spoor. Een mooie wereld, en een die met een goede en open samenwerking nog veel mooier kan worden.”
Railcenter laat de spoortraditie van de Wagenwerkplaats in Amersfoort voortleven. Dit terrein, dat bijna 100 jaar lang dienst deed als industrieel spoorcomplex, vormt opnieuw een bruisende plek waar (toekomstige) spoorprofessionals samen komen om te werken aan een beter spoor.
Op woensdag 31 augustus vanaf 15.00 uur worden onze websites www.railinfraopleidingen.nl en www.b-t-c.nl vernieuwd/vervangen. Helaas zijn deze dan tijdelijk niet benaderbaar.
Vanaf donderdag 1 september zijn de websites weer beschikbaar.
Met vragen en/of opmerkingen kunt u ons bereiken op:
Het nieuwe werken, slimmer werken en flexibele werktijden zijn gemeengoed binnen veel organisaties, maar hoe zit dat in opleidingsland? Houdt men daar rekening met de wensen van de ‘klant’? Een snelle blik in het aanbod leert dat de meeste opleidingen rond 9.00 uur beginnen. Ook bij Railcenter gaat om 09.00 uur de bel. Kan dat niet anders?
Onderzoek
Monteurs vormen de grootste deelnemersgroep bij Railcenter. Zij zijn gewend om vroeg op te staan. Regelmatig krijgen opleiders de vraag of men niet eerder kan beginnen. Vroeg beginnen betekent vroeg op weg en met een beetje geluk de file voor blijven en datzelfde geldt ook voor de terugweg. Een ander argument dat veel monteurs naar voren brengen is het vasthouden van de concentratie. In hun beleving lukt dat in de ochtend veel beter dan in de middag. Opleiders signaleren dat veel monteurs het later in de middag leren zwaar valt. Gedurende twee maanden is onder alle deelnemers, opleiders en gastdocenten van Railcenter een enquête gehouden. Op deze manier is de behoefte naar eventuele aanpassing van de lestijden gepeild. Daaruit kwam naar voren dat voor de meeste monteurs geldt dat ze graag om 08.00 uur beginnen. Voor kantoorpersoneel geldt dat het overgrote deel graag vasthoudt aan beginnen om 09.00 uur. Opleiders en gastdocenten hebben door de bank genomen geen bezwaar tegen vroeger starten.
Aanpassing lestijden
Op basis van de uitkomsten van de enquête is besloten de lestijden per 1 september 2016 aan te passen aan de wensen van de (meeste) deelnemers. Grofweg komt het er op neer dat de monteursopleidingen om 08.00 uur beginnen en de opleidingen voor kantoorpersoneel om 09.00 uur. Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen. In alle uitnodigingsbrieven voor opleidingen staat het juiste tijdstip genoemd. Let op: ook jouw opleiding kan na 1 september vroeger beginnen dan je bij ons gewend bent, het aanvangstijdstip staat in de uitnodigingsbrief en op onze website.
Wegens onderhoud aan onze server is onze website vanavond vanaf 17.00 uur voor een nog onbekend aantal uren niet of verminderd bereikbaar. Onze excuses voor het ongemak!
Per 1 juli zijn de prijzen van ons opleidingsaanbod opnieuw vastgesteld. De prijzen zijn in de meeste gevallen iets gestegen. Voor enkele opleidingen geldt een uitzondering, dit omdat deze opleidingen qua inhoud en duur zijn aangepast.
het bijstellen van opleidingen naar aanleiding van evaluaties, verandering in regelgeving etc.
de contactpersoon zijn voor klanten
het opstellen van offertes
het leiden van projecten
We verwachten:
mbo/hbo-niveau
kennis en ervaring met spoorwegbouw
ervaring of affiniteit met het geven en ontwikkelen van opleidingen
communicatieve vaardigheden
klantgerichtheid
zelfstandigheid
Arbeidsvoorwaarden
Het betreft een fulltime functie van 38 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal € 4.272,- per maand op basis van een 38-urige werkweek. Naast het vakantiegeld kennen we een eindejaarsuitkering van 3%. Daarnaast hebben we een uitstekende pensioenregeling.
Informatie en sollicitatie
Voor informatie over de functie kan je bellen met Martin Hartensveld, manager Veiligheid en Spoorwegbouw, op telefoonnummer 033-4674727. Kijk voor informatie over ons bedrijf de film.
De nieuwe versie van de Trainweb-app (Memotrainer) voor Android en IOS staat online!
Als je hem wilt installeren zoek je in de Play Store/App Store op 'Trainweb'. Als je de oude versie van de app al op je tablet of telefoon had staan, wordt de app automatisch geüpdatet als je dat hebt ingesteld, of je gaat naar de Play Store/App Store en voert de update handmatig door.
De functionaliteit van de app is uitgebreid. Je ziet in de app alle opleidingen waar je in Trainweb aan gekoppeld bent. Je kunt nu in één app de digitale onderdelen van de opleiding volgen, oefenen met vragen in de Memotrainer en lesstof nog eens bekijken (de naslagfunctie).
De bestaande Trainweb Naslag-app is dus niet meer nodig en komt te vervallen.
De inlogprocedure voor de app is ook vereenvoudigd. Als je de app hebt geïnstalleerd op je telefoon of tablet en je opent deze dan zie je het volgende inlogscherm:
Hier log je in met de gegevens die je altijd gebruikt om in te loggen op onze website (www.railinfraopleidingen.nl). Er is dus geen apart wachtwoord meer nodig zoals in de oude versie. Na het inloggen kom je in het hoofdscherm en zie je alle opleidingen weergegeven waar je voor bent ingeschreven:
Tik op de opleiding en je komt in het opleidingsoverzicht en kunt aan de slag:
Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met ons op via info@railinfraopleidingen.nl!
Op basis van de evaluaties vanuit de Veiligheidstraining is geconstateerd dat er een grote behoefte is aan kennis van de veiligheidsregels, naast de huisregels van ProRail. Dit heeft geleid tot de samenvoeging van de programma’s Toegang tot het spoor (TTHS) en Veilig werken op het spoor (VWOS). Het resultaat is een nieuw e-learning programma Veiligheid en toegang op het spoor (VTOS). De toets van VTOS wordt gekoppeld aan de Veiligheidstraining en zal TTHS vanaf 1 april 2016 vervangen.
Per 1 maart 2016 is het nieuwe e-learning programma VTOS in vijf talen beschikbaar (Nederlands, Duits, Turks, Pools en Engels). Dit programma is ter voorbereiding te gebruiken door deelnemers die vanaf 1 april de Veiligheidstraining volgen en aansluitend de toets VTOS maken.
Deelnemers die voor 1 april 2016 de Veiligheidstraining volgen maken nog de ‘oude’ TTHS-toets.
Vanaf 1 april 2016 zijn de programma’s TTHS en VWOS niet meer beschikbaar. Op de websites zullen verwijzingen worden opgenomen naar VTOS.
Heeft u nog vragen, neem dan contact op met Stichting railAlert:
De stichting Railinfra Opleidingen heeft een CO2 emissie inventarisatie opgesteld en deze is onderzocht en getoetst, conform NEN-ISO 146064-3 en positief geverifieerd. De uitstoot in 2015 bedroeg 78,5 ton CO2. Ter vergelijking: in 2014 bedroeg de uitstoot 98,8 ton CO2.
De verklaring en CO2-voetafdruk kunt u hier vinden.
Railinfra Opleidingen is gesloten van vrijdag 25 december 2015 tot en met maandag 4 januari 2016. Vanaf dinsdag 5 januari 2016 zijn wij u weer graag van dienst.
het bijstellen van opleidingen naar aanleiding van evaluaties, verandering in regelgeving etc.
het contactpersoon zijn voor klanten
het opstellen van offertes
het leiden van projecten
We verwachten:
mbo/hbo-niveau
MVK opleiding
kennis en ervaring op het gebied van Arbowet en arbeidsveiligheid
bij voorkeur ervaring met veiligheid in de railinfra
ervaring of affiniteit met het geven van opleidingen en ontwikkelen van opleidingen
communicatieve vaardigheden
klantgerichtheid
zelfstandigheid
Arbeidsvoorwaarden
Het betreft een fulltime functie van 38 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal € 4.272,- per maand op basis van een 38-urige werkweek. Naast het vakantiegeld kennen we een eindejaarsuitkering van 3%. Daarnaast hebben we een uitstekende pensioenregeling.
Informatie en sollicitatie
Voor informatie over de functie kan je bellen met Martin Hartensveld, manager Veiligheid en Spoorwegbouw, op telefoonnummer 033-4674727. Kijk voor informatie over ons bedrijf de film.
De aandacht voor Retourstroom is met de groei van het treinverkeer toegenomen. Door het intensievere gebruik van het spoor heeft retourstroom geleid tot een aantal onveilige situaties en verstoringen.
Om deze te voorkomen is kennis van retourstroom essentieel. Railinfra Opleidingen heeft samen met ProRail een animatiefilm gemaakt waarin alle aspecten van retour- en zwerfstroom aan de orde komen.
De film toont het proces van ontwerp tot bouw en van bouw naar onderhoud. De film is leerzaam voor iedereen die werkzaam of geïnteresseerd is in de vakdisciplines Spoorwegbouw, Treinbeveiliging of Energievoorziening.
Na een gedegen inwerkperiode bestaan je werkzaamheden uit:
het geven van opleidingen op het gebied van beveiligingstechniek
het bijstellen van opleidingen naar aanleiding van evaluaties, verandering in regelgeving etc.
het beheren en onderhouden van opleidingen en opleidingsmiddelen.
het begeleiden van het leerproces van deelnemers
het inwerken en begeleiden van gastopleiders
We verwachten:
mbo-4 niveau elektrotechniek
kennis en ervaring met beveiligingstechniek
affiniteit met het geven van opleidingen
communicatieve vaardigheden
klantgerichtheid
zelfstandigheid
een teamspeler
Arbeidsvoorwaarden
Het betreft een fulltime functie van 38 uur per week. Het salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal € 3.732,- per maand op basis van een 38-urige werkweek. Naast het vakantiegeld kennen we een eindejaarsuitkering van 3%. Daarnaast hebben we een uitstekende pensioenregeling.
Informatie en sollicitatie
Voor informatie over de functie kan je bellen met Nico van Rossum, manager Beheersings- en beveiligingssystemen, op telefoonnummer 033-4674727. Kijk voor informatie over ons bedrijf de film.
Op 10 september waren 40 leden van de Vereniging Amersfoortse Bedrijven (VAB) te gast bij Railinfra Opleidingen. De VAB behartigt de belangen van het Amersfoortse bedrijfsleven en wil de economische en sociale positie van Amersfoort en omgeving verbeteren. De VAB organiseert periodiek bijeenkomsten in de Amersfoortse regio en deze keer waren zij te gast bij Railinfra Opleidingen.
Thema van deze bijeenkomst: Amersfoort de spoorstad van Nederland, een wenkend perspectief?
Het bestuur van de VAB had voor deze bijeenkomst twee speciale gasten uitgenodigd, hoogleraar Railway Engineering TU Delft Rolf Dollevoet en de wethouder van economische zaken gemeente Amersfoort Yvonne Kemmerling.
Rolf Dollevoet heeft een inspirerende inleiding verzorgd waarbij innovatie in en bij het spoor en de relatie met ProRail, de spoorsector en Railinfra Opleidingen centraal stond. ‘Ik zie de locatie en Railinfra Opleidingen als een niet te missen onderdeel van de innovatie. Ik wil hier een trein neerzetten (en laten rijden) vol met studenten die kunnen ervaren wat zij bedenken. Ook zou ik een glazen loopbrug willen laten bouwen vanaf het perron naar Railinfra Opleidingen’.
Vervolgens hebben Gert Wagelaar en Erik Eggers, initiatiefnemers van Amersfoort Spoorstad, een presentatie verzorgd over het Nationaal Rail Innovatiecentrum. Onderzoek, onderwijs en state of the art producties stonden in deze presentatie centraal
Daarna nam Railinfra Opleidingen het podium om een presentatie te verzorgen. Na een overzicht van wie wij zijn, wat wij doen en ons speelveld is een doorkijk gegeven naar Railcenter. Het ‘verhaal’ en de ambitie van Railcenter sloot mooi aan bij de onderwerpen van de voorgaande sprekers. De raakvlakken van de gepresenteerde onderwerpen lagen deze avond vooral bij innovatie.
Als laatste hebben alle aanwezigen een rondleiding gehad in ons gebouw waarbij de gasten weer eventjes jongetjes en meisjes werden. De conclusie van de aanwezigen was na afloop was dat men het een geslaagde bijeenkomst vond met daarbij complimenten voor de mensen van Railinfra Opleidingen: mensen met passie voor hun werk.
Met ingang van 1 september 2015 hebben wij onze opleidings- en examencorrespondentie flink verbeterd.
Dankzij uiterlijke aanpassingen is de leesbaarheid van onze e-mails en bijlagen sterk vergroot.
Daarnaast hebben wij gewerkt aan het verminderen van het aantal bijlagen, een stukje uniformiteit en gebruiksgemak voor zowel u als uw deelnemers/kandidaten.
De allergrootste verandering voor u als contactpersoon is dat wij op verzoek van u en met medewerking van Stichting railAlert de correspondentie over opleidingen met een gekoppeld examen hebben samengevoegd. Waar u voorheen twee aparte inschrijvingsbevestigingen en/of uitnodigingen kreeg, is dat er nu één geworden. Uitslagen zullen overigens wel gescheiden verstuurd blijven worden.
Heeft u over het bovenstaande nog vragen en/of opmerkingen, dan vernemen wij dat graag!
Al jaren beginnen onze opleidingen om 09:00 uur. Maar past dat nog bij de wens van onze klanten? Op de door de deelnemers ingevulde evaluatieformulieren vinden we regelmatig een opmerking over de starttijd zoals of het niet vroeger kan in verband met het ontwijken van de files. Natuurlijk willen we daar aan tegemoet komen maar dan moet het wel breed gedragen worden. Daarom gaan we in september alle deelnemers vragen om hun voorkeur kenbaar te maken. Zij krijgen de keuze tussen 08:00 uur of 09:00 uur. Op basis van de uitkomst beslissen we of we de aanvangstijd gaan wijzigen. De aanvangstijd hoeft overigens niet voor alle opleidingen en doelgroepen hetzelfde te zijn. Zo zou een monteursopleiding om 08:00 uur kunnen starten en een introductieopleiding om 09:00 uur. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst.
De stichting Railinfra Opleidingen heeft haar CO2 footprint in kaart gebracht en laten toetsen op volledigheid. De verklaring en CO2 footprint kunt u hier downloaden.
I.v.m. werkzaamheden aan het wegdek zal op dinsdag 16 t/m donderdag 18 december en mogelijk ook op vrijdag 19 december de toegangsweg van de Wagenwerkplaats aan de zijde van het Piet Mondriaanplein (achterzijde station Amersfoort) afgesloten zijn voor gemotoriseerd verkeer.
Voetgangers kunnen Railinfra Opleidingen bereiken via het P+R-terrein naast de aan te pakken weg. Automobilisten zullen de ingang aan de Soesterweg moeten gebruiken.
Voor meer info en een kaartje bezoekt u deze pagina.
Wij maken ons sterk voor een meer duurzame wereld. Bij dit streven past het verder terugdringen van papiergebruik door het inzetten van digitaal factureren. Bovendien sluit dit aan bij de wens die door diverse bedrijven is geuit.
Zoals reeds eerder per e-mail/brief is aangekondigd zullen wij onze facturen, indien gewenst, digitaal bij u gaan aanbieden. U ontvangt de factuur dan als PDF per e-mail.
Wij gaan hier vanaf maandag 27 oktober 2014 mee van start.
Een bijkomend voordeel is dat vanaf dat moment alle digitaal verzonden facturen in één handig overzicht op onze website te bekijken en te downloaden zijn (in het menu onder 'mijn RIO'/'mijn BTC' bij 'overzichten').
Heeft u nog niet gereageerd op onze e-mail/brief van maandag 29 september jongstleden, maar wilt u onze facturen wel digitaal ontvangen? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten!
De voorbereidingen voor de SpoorParade, die van donderdag 16 tot en met dinsdag 21 oktober in Amersfoort plaatsvindt, zijn in volle gang. Het terrein ondergaat momenteel een flinke metamorfose.
Railinfra Opleidingen neemt uiteraard ook deel aan de SpoorParade!
Van vrijdag 17 tot en met maandag 20 oktober openen wij onze Wisselloods voor u. Monteurs leren hier in de praktijk hoe ze wissels moeten onderhouden en herstellen.
U vindt ons, gezien vanaf de ingang van het evenement, rechts van het reuzenrad.
Van donderdag 16 t/m dinsdag 21 oktober wordt in Amersfoort, als één van de activiteiten in het kader van 175 jaar spoor, de SpoorParade georganiseerd.
Ons pand staat op het terrein waar veel activiteiten plaatsvinden. Van dinsdag 7 t/m maandag 27 oktober is het terrein voor publiek gesloten.
Dagelijks geven wij de namen van de te verwachten deelnemers en kandidaten aan de organisatie door, zodat de bewaking weet wie er komen. Omdat de Spoorparade dagelijks ’s ochtends om 10.00 uur open gaat zal dit voor u als deelnemer/kandidaat weinig problemen opleveren.
Komt u met de auto, dan kunt u deze gewoon op onze eigen parkeerplaats parkeren. De parkeerplaats is uitsluitend toegankelijk via de ingang Soesterweg. Klik hier voor de routebeschrijving.
We vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Op verzoek van een aantal bedrijven gaan Railinfra Opleidingen (RIO) en het Bureau voor Toetsing en Certificering (BTC) vanaf maandag 26 mei uitnodigingen voor opleidingen en examens ook naar de deelnemer/kandidaat sturen, mits zijn/haar e-mailadres bij ons bekend is. Dit betekent dat uitnodigingen niet meer aan de deelnemer/kandidaat hoeven te worden doorgestuurd als het e-mailadres in het ‘Aan’-vakje vermeld staat.
Bij uitslagen van opleidingen en examens was dit al langer het geval.
Het kan zijn dat uw bedrijf niet wil dat de uitnodigingen rechtstreeks aan uw medewerkers worden gestuurd, of daar nog niet op is ingericht. Wij begrijpen dat. Contactpersonen kunnen in dat geval, door te mailen naar Jeroen Gutte (j.gutte@railinfaopleidingen.nl / j.gutte@b-t-c.nl), aangeven dat de uitnodigingse-mails niet aan medewerkers verzonden moeten worden. Op ieder gewenst moment kunnen wij dit op verzoek weer aanzetten.
Ook hebben wij op veler verzoek de onderwerpen van de meest gebruikte e-mails uitgebreid met meer informatie, zodat deze gemakkelijker door te sturen en te archiveren zijn.
Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met één van onze medewerkers:
De stichting Railinfra Opleidingen heeft de inventarisatie van broeikasgasemissies uitgevoerd en laten verifiëren. De gerapporteerde periode is van januari tot en met december 2013.
Er is gebruik gemaakt van de scope-indeling van het Green House Gas Protocol (GHG-protocol). In het protocol wordt onderscheid gemaakt tussen bronnen van emissies (scopes) in twee categoriën: directe emissies en indirecte emissies. Het resultaat is:
Scope 1 (directe emissies)
83,7
ton CO2
Scope 2 (indirecte emissies)
396,4
ton CO2
Totaal
480,0
ton CO2
De verklaring betreffende de toetsing van de emissie inventarisatie conform NEN-ISO 14064-1 inclusief de CO2 voetafdruk vindt u hier.
Op 1 oktober jongstleden zijn wij gestart met het digitaal versturen van uitslagen naar contactpersonen en deelnemers/kandidaten. Indien van toepassing wordt het certificaat/bewijs van deelname als pdf aan de uitslagmail toegevoegd (opleidingen) of middels een aparte mail verzonden (examens Stichting railAlert).
In de afgelopen weken hebben wij alle ruim 56.000 vóór 1 oktober 2013 door ons verstrekte (geldige) certificaten en bewijzen van deelname gedigitaliseerd en beschikbaar gesteld via ons klantportaal. Als u inlogt en onder ‘mijn RIO’ / 'mijn BTC' klikt op ‘overzichten’ en kiest voor de rapportage 'Mijn Certificaten', kunt u uw eigen certificaten en bewijzen van deelname als pdf downloaden.
Binnen nu en enkele weken worden ook de bewijzen van deelname aan de Veiligheidstraining en de verklaringen van de toets Toegang tot het spoor (gecontroleerde en ongecontroleerde omgeving) aan het overzicht 'Mijn Certificaten' toegevoegd.
Vanaf 1 oktober 2013 worden uitslagen van opleidingen van Railinfra Opleidingen en examens van de Stichting railAlert digitaal naar zowel contactpersonen als deelnemers/kandidaten (wanneer het e-mailadres bij ons bekend is) verstuurd. Indien van toepassing wordt het certificaat/bewijs van deelname na een opleiding als pdf bijgevoegd. Bij examens ontvangt men de certificaten in afzonderlijke e-mails.
Op onze website is een nieuw overzicht ontwikkeld met de naam ‘Mijn certificaten’. U moet hiervoor ingelogd zijn. Hier zijn uw bewijzen van deelname en certificaten als pdf te downloaden. Vooralsnog zijn dit eerst alleen de certificaten/bewijzen van deelname die zijn afgegeven ná 1 oktober 2013. Stapsgewijs publiceren we de eerder afgegeven certificaten/bewijzen van deelname ook als pdf. We verwachten dat dit op 1 januari 2014 volledig afgerond zal zijn.
Elk jaar worden de prijzen van ons vaste opleidingsaanbod per 1 juli opnieuw vastgesteld. Gezien de door Railinfra Opleidingen gerealiseerde kostenbesparingen heeft het bestuur besloten om dit voordeel aan de klanten door te geven. Daarom worden de prijzen per 1 juli 2013 niet verhoogd.
Voor enkele opleidingen geldt een uitzondering omdat deze opleidingen qua inhoud en duur zijn aangepast.
Daarnaast vindt u bij een aantal opleidingen in plaats van een prijs de opmerking 'Op aanvraag'. Dit zijn opleidingen waar weinig vraag naar is en die we naar behoefte graag voor u apart organiseren. Mocht dit het geval zijn dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen.
Vanuit de feedback van de deelnemers aan de herinstructie blijkt dat zij behoefte hebben aan een opfrissing van de oorspronkelijke Vrijebaan theorie. Dit is nu mogelijk door het beschikbaar komen van een tweede praktijkoefenruimte voor de Vrijebaan. In de aangepaste heinstructie Vrijebaan wordt het verband tussen theorie en praktijk directer en efficiënter gelegd.
Een bijkomend voordeel is dat de uitvoeringen vanaf juli 2013 zo zijn opgezet dat ervaren monteurs, waarvan het certificaat verlopen is, in dezelfde opleidingstijd ook het initiële examen kunnen doen. Aan het eind van de tweede opleidingsdag zit dan het theorie deel van het initiële examen en aan het eind van de opleiding wordt het praktijkdeel getoetst. Dit moet dan wel van te voren bij inschrijving van de kandidaat worden aangegeven .
De stichting Railinfra Opleidingen heeft haar CO2 footprint voor 2012 bepaald en laten verifieren. De CO2 footprint geldt voor Railinfra Opleidingen en Bureau voor Toetsing en Certificering.
De footprint en de verklaring kunt uhier inzien en eventueel downloaden.
De railsector heeft op 9 januari 2013 de nieuwe website www.denderendebanen.nl gelanceerd. De komende jaren verwacht men in de railsector een groot tekort aan goed gekwalificeerd technisch en rijdend personeel. Net als in andere sectoren vergrijst het huidige personeelsbestand en is de huidige instroom van jonge mensen beperkt.
Om het verloop uit de sector op te vangen en de aanwezige kennis te borgen willen de bedrijven in de railsector weer een aantrekkelijke werkgever worden. Een aantal koplopende bedrijven besloot daarom een gezamenlijke website te maken, als onderdeel van een arbeidsmarktgerichte imagocampagne. Deze bedrijven doen dit gezamenlijk binnen het kennisplatform Railforum. Met informatie over bedrijven in de railsector, enthousiaste verhalen van medewerkers, vacatures, opleidingen e.d. brengt men de sector op een positieve manier onder de aandacht. De website is voor het vinden van vacatures en stages, en wat je met verschillende opleidingen in de railsector kunt doen.
De website richt zich voornamelijk op jonge mensen die nog niet werkzaam zijn in de sector en hun beroepskeuze nog gaan maken. Daarnaast verlaagt het de drempel om in contact te komen met railgerelateerde bedrijven.
Op maandag 19 november vond de eerste Veiligheidstraining plaats, de training die verplicht is voor alle medewerkers die voor het uitvoeren van hun werkzaamheden een Digitaal Veiligheidspaspoort nodig hebben.
Vanaf oktober 2012 wordt de kennistoets 'Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor', vanwege het door de Stichting railAlert gewijzigde certificeringschema, door BTC aangeboden.
Kandidaten die beschikken over een tijdelijk certificaat Begeleider dienen uiterlijk 31 december 2012 de onderdelen van het certificeringstraject 'Begeleider Buiten Dienst gesteld spoor' met een voldoende resultaat te hebben afgelegd. De praktijkbeoordeling mag alleen worden uitgevoerd door gecertificeerde praktijkbeoordelaars die werkzaam zijn bij een door de Stichting railAlert gecertificeerd(e) werkplekbeveiligingsbedrijf of personeelssteller.
Klik hier voor de brief die door de Stichting railAlert naar de bedrijven is gestuurd. Het nieuwe certificeringschema vindt u hier.
Vanaf heden is informatie over de inhoud, opleidingsduur en kosten beschreven van de BBD (initiele opleiding 935 en heractivering code 992). Binnenkort zullen wij uitvoeringsdata publiceren. Indien u alvast medewerkers op de wachtlijst wilt plaatsen, stuurt u dan een mail naar ons secretariaat@railinfraopleidingen.nl
De opleiding Monteur Baan is vernieuwd en sluit aan op de alledaagse praktijk van de monteurs bij de bedrijven.
De opleiding zal deels plaats vinden bij RIO en deels bij het bedrijf, in de praktijk met praktijkopdrachten. Het wordt dan een zogenaamde Werkplekopleiding.
Voor meer informatie over de opzet, inhoud en duur klik hier.
Vanaf juli 2012 wordt de nieuwe opleiding Lassen Verbindingsmof 3 kV aangeboden. Tijdens deze opleiding passeren alle soorten 3 kV-lassen de revue. De opleiding bereidt voor op het examen 3kV Kabellassen van de Stichting railAlert. De kabellasopleidingen met de codes 232/233/234 komen hiermee te vervallen.
Met het opplakken van een fraaie raamsticker laat Railinfra Opleidingen vol trots aan de buitenwereld zien 'Officieel partner Railcollege' te zijn geworden, wat staat voor samenwerking en verbondenheid rond het thema vakmanschap voor de railsector. Het partnerschap bestaat onder andere uit het delen van kennis en ervaring, met als doel er voor te zorgen dat in de nabije en verre toekomst voldoende vakbekwame en enthousiaste medewerkers in de railsector werkzaam zijn. Kijk voor meer informatie op www.railcollege.nl.
Directeur Willem Brummel van Railinfra Opleidingen
De prijzen van ons opleidingsaanbod zijn geldig tot 1 juli 2012. Ondanks de stijging van de loonkosten en overige kosten is besloten om de prijzen per 1 juli 2012 niet te verhogen. We hebben een aantal efficiency maatregelen kunnen doorvoeren en we willen de behaalde voordelen ten goede laten komen aan onze klanten.
Van een paar opleidingen zijn de prijzen aangepast als gevolg van een wijziging van de opzet, duur of groepsgrootte.
Morgen, zaterdag 17 maart, zullen er onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden aan Trainweb 2.0. De werkzaamheden zullen starten om 08.00 uur, en zullen naar verwachting rond 09.00 uur afgerond zijn.
Tijdens de werkzaamheden zal Trainweb 2.0 korte tijd (naar verwachting 15 minuten) onbereikbaar zijn.
Minister Melanie Schultz van Haegen heeft op maandag 13 februari 2012 een bezoek gebracht aan Railinfra Opleidingen. De minister was op werkbezoek bij ProRail en wilde met eigen ogen een beter beeld krijgen van de ontwikkelingen op het terrein van treinbeveiliging. Naast de minister werd haar ministerie vertegenwoordigd door onder andere Jeroen Fukke, Directeur Openbaar Vervoer en Spoor. Van ProRail waren president-directeur Marion Gout- van Sinderen, Bart Smolders, Alexander van Altena en Paul Dirix meegekomen.
Na een korte theoretische uiteenzetting over de samenhang van de treinbeveiliging door Bart Smolders leidden gastheer Willem Brummel en Roel Liemburg (adviseur Treinbeveiliging) de minister vakkundig rond langs diverse assentelsystemen, de B-relais en ERTMS-installatie (interlocking).
Aan het eind van de bijeenkomst volgde nog een kort 'uitstapje' naar de wisselloods, waarbij de minister zich uitvoerig liet informeren over de verschillende wisselverwarmingssystemen. Mevrouw Schultz van Haegen was zeer geïnteresseerd en zal extra goed beslagen ten ijs naar de Tweede Kamer terugkeren.
Met trots presenteren wij onze bedrijfsfilm 'Werken aan vakbekwaamheid'. De film geeft u een kijkje in onze 'keuken'. Alle vakgebieden van de Railinfra Techniek passeren de revue en tonen hoe kleurrijk onze wereld is. Tijdens ons congres op donderdag 3 november jl., met als thema 'Vakmanschap in 2021', ging onze bedrijfsfilm in première. Hieronder kunt u de film bekijken:
Hoe werken de wissels van het spoor, en is er gevaar als de stroom uitvalt bij een spoorwegovergang?
Railinfra Opleidingen verzorgt op zaterdag 26 november aanstaande, tijdens het evenement 'Spelen in de Stad', een drietal interactieve rondleidingen door de Wisselloods. Deze rondleidingen zijn geschikt voor techniek- en treingeïnteresseerden, jong en oud. Kinderen mogen alleen onder begeleiding deelnemen.
Tijden: 13.30 - 14.30 - 15.30 uur
Uiterlijk 5 minuten tevoren verzamelen bij de Wisselloods, Soesterweg 244 te Amersfoort.
Er is die dag nog veel meer te doen... Voor meer info surft u naar www.spelenindestad.nl!
Om kennis en kunde in de toekomst op peil te houden en te laten groeien is er grote behoefte aan jonge knappe koppen in de spoorsector. In samenwerking met ProRail, ingenieursbureau, spooraanemers en Railinfra Opleidingen gaat Hogeschool Utrecht studenten opleiden in de technieken van het spoor. Afstudeerders van de opleiding Railtechniek zijn vrijwel meteen inzetbaar in de spoorsector.
Marion Gout-van Sinderen namens ProRail, Rob Mooren namens NL Ingenieurs, Diederik Schonebaum namens de Vakgroep Railinfra (VRI) van Bouwend Nederland en Geri Bonhof namens de Hogeschool Utrecht hebben daartoe op 3 november 2011 een intentieverklaring getekend. Met de intentie om samen Utrecht ook qua hbo-onderwijs als ‘Railhart van Nederland’ op de kaart zetten.
Vanaf september 2012 kunnen 4de jaars studenten van Hogeschool Utrecht (HU) zich specialiseren in Railtechniek door een minor Railtechniek te volgen.
De hbo afstudeerrichting Railtechniek (de Rail Academy) begint in september 2013. Om goede aansluiting te houden bij het reguliere onderwijs wordt uitgegaan van de basisopleidingen Hbo Civiele Techniek, Elektrotechniek, Technische Bedrijfskunde en Werktuigbouwkunde. Na het eerste of tweede jaar van deze opleiding, kunnen studenten zich specialiseren in Railtechniek.
Het aanbod van het vakgebied Ondergrondse Infra is uitgebreid met de ééndaagse training Opfrisdag Voorman Kabelinfra Spoorse Kabels (code 295). Deze opleidingsdag is bedoeld voor voormannen die tussen augustus 2007 en juni 2011 de opleiding Voorman Ondergrondse Infra, nu Voorman Kabelinfra Spoorse Kabels, gevolgd hebben.
Op 28 juni bezocht een aantal blinde en slechtziende tieners van Bartiméus* uit Zeist het RIO-terrein in Amersfoort. Dit bezoek, geïnitieerd door trainees van ProRail in het kader van een jaarlijks te organiseren vrijwilligersproject, had onder andere als doel deze kinderen kennis te laten maken met de technische kant van de spoorwereld, als opstapje naar uiteindelijk leren zelfstandig te reizen. Onder begeleiding van docenten van RIO werd vol enthousiasme aan rails gevoeld, werden wissels omgezet en werd ervaren hoe hoog een perron nu eigenlijk is (en hoe gevaarlijk het dus is om te dicht langs de rand te lopen en in het spoor te vallen). In de volgende editie van de Opmerkelijk vindt u een uitgebreider verslag van deze leuke maar ook nuttige dag, hieronder kunt u eventueel alvast wat foto’s bekijken.
* Bartiméus is specialist in leven met een visuele beperking, en ondersteunt jong en oud op het gebied van wonen, leren, werken en dagelijks leven. Bartiméus wil de kwaliteit van leven voor mensen die slechtziend of blind zijn met persoonlijk advies, hulpmiddelen, ondersteuning en kennisoverdracht verbeteren. Ga voor meer informatie naar de website van Bartiméus!
Op 23 september 2011 start de driedaagse training ‘Leidinggeven voor hoofdmonteur en voorman’. Bent u toe aan handvatten om uw vaardigheden als hoofdmonteur of voorman te vergroten, meldt u dan aan voor de laatste paar beschikbare plaatsen op de training 062.
Na die drie dagen staat u sterker in uw schoenen o.a. op het gebied van motiveren en instrueren van uw ploeg, omgaan met (lastig) gedrag, delegeren van taken en conflicthantering.
Klik hier voor meer informatie of bel met de trainer Ella Türkyilmaz (033-4674727).
Rondom de certificering van de BFI-monteur bestaan nogal wat onduidelijkheden. In dit artikel willen wij proberen het een en ander duidelijk te maken.
Een BFI-monteur is een ervaren seinwezen monteur, in het bezit van het certificaat BFI-monteur. Met dit certificaat kan hij nieuwbouw van, en wijzigingen in bestaande installaties voorbereiden en beltesten uitvoeren. De beltest wordt altijd uitgevoerd onder leiding van een beltestleider. De beltestleider is een medewerker van een door ProRail erkend ingenieursbureau.
De overige taken van de BFI-monteur zijn voorbereiding indienststelling, assistentie bij indienststelling en het afwerken van de in dienst gestelde installatie. Alle hierboven genoemde taken mag de BFI-monteur uitsluitend uitvoeren in installaties en/of installatiedelen waar hij/zij als seinwezen monteur voor gecertificeerd is.
Om het certificaat 'BFI-monteur’ te behalen moet een seinwezen monteur de initiële opleiding BFI-monteur volgen (code 766) en met goed gevolg afsluiten.
Een seinwezen monteur, die na 1-1-2002 een opleiding Wijzigingsmethodiek (code 360 of 366) heeft gevolgd en het certificaat 'Wijzigingsmethodiek' heeft behaald, kan in het bezit komen van het certificaat 'BFI-monteur’ door de Herinstructie BFI-monteur te volgen (code 782) en met goed gevolg af te sluiten.
Een seinwezen monteur, die vóór 1-1-2002 een certificaat ‘Wijzigingsmethodiek’ heeft behaald, moet de initiële opleiding BFI-monteur volgen, omdat de inhoud van de opleiding Wijzigingsmethodiek per 1-1-2002 significant is gewijzigd.
Heeft u nog meer vragen, dan kunt u contact opnemen met onze BFI-specialist Engbert de Haan op telefoonnummer 033 467 4727.
De nieuwe herinstructie Veiligheidsman / Grenswachter (VHM/GRW) is gericht op gecertificeerde VHM'n die actuele én specifieke kennis van de taken VHM én GRW krijgen aangeboden.
Aan het eind van de herinstructiedag wordt een kennistoets afgenomen. Bij een voldoende resultaat ontvangt de deelnemer een certificaat van Railinfra Opleidingen. Met dit certificaat kan het bedrijf aantonen dat de medewerker de herinstructie met goed gevolg heeft doorlopen zoals bedoeld in het certificeringschema van Stichting railAlert.
In verband met groot onderhoud zal onze website op zaterdag 30 juli 2011 tijdelijk niet beschikbaar zijn. Naar verwachting gaat het om de periode van 06.00 uur tot 12.00 uur. Na 12.00 uur - mogelijk eerder - werkt alles weer zoals het hoort.
Systems engineering is een methode die projecten effectiever maakt. Een werkwijze die zorgt dat engineerprojecten goed worden opgezet en beheerd, het maakt het specificeren van de klantvraag mogelijk, geeft inzicht in de gemaakte keuzes en legt in een vroeg stadium risico’s bloot.
Voor Projectmanagers, Bouwmanagers, Systems Engineers maar ook projectleiders, engineers en (hoofd-)uitvoerders zijn door Movares in totaal 4 nieuwe opleidingen ontwikkeld:
Systems Engineering Introductie
Systems Engineering Eisenanalyse, Verificatie en Validatie
Systems Engineering, gebruik en opzetten van boomstructuren
Systems Engineering & Projectmanagement
Voor meer informatie kijkt u bij opleidingscodes 086, 087, 088 en 089.
De aannemer die met een Prestatie Gericht Onderhoudcontract (PGO) werkt is verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud waarbij de veiligheidsaspecten en de beschikbaarheid van het spoor worden gegarandeerd.
Voor medewerkers die op het niveau van Hoofdmonteur Baan functioneren is een nieuwe opleiding Inspectie PGO ontwikkeld. Deelnemers leren in deze opleiding inspecties uit te voeren en advies over het onderhoudsprogramma aan de uitvoerder/leidinggevende te geven binnen het kader van het PGO voor de afdeling Baan.
De prijzen van ons vaste opleidingsaanbod zijn per 1 juli 2011 aangepast. Bij ongewijzigde opleidingen blijft de prijsstijging beperkt tot 1,5 %.
Opleidingsnamen aangepast
Afgelopen maart is de nieuwe ProRail lijst van kritische functies/taken verschenen. De lijst bevat nieuwe functies/taken en van bestaande functies/taken is soms de benaming gewijzigd.
Wij hebben de benamingen van de bijbehorende opleidingen aangepast aan de nieuwe lijst. Ook railAlert gebruikt dezelfde benamingen zodat er nu eenvoudig te zien is welke opleiding bij welk certificeringschema hoort.
Op verzoek van ProRail heeft Railinfra Opleidingen een nieuwe opleiding voor beheer en onderhoud van de bij ProRail toegepaste optische netwerken samengesteld.
ProRail wil met deze opleiding de onderhoudspartijen in staat stellen om meer kennis en vaardigheden op te doen met het beheren en onderhouden van optische kabels en verdelers.
Wij hebben het droevige nieuws ontvangen dat onze collega Kees van Ham is overleden. In oktober 2010 werd Kees geconfronteerd met een ernstige ziekte. Desondanks was Kees hoopvol, en had hij het voornemen om in april weer les te gaan geven. Het heeft niet zo mogen zijn, want onze collega is helaas vrij plotseling op 7 februari overleden.
Kees is op 1 oktober 2003 bij Railinfra Opleidingen in dienst getreden. Na een aantal jaren bij Strukton in Amsterdam te hebben gewerkt als werk- en projectleider/calculator wilde hij graag weer zijn kennis en praktijkervaring overdragen. De rol van opleider was hem niet onbekend, in een eerdere periode was hij werkzaam als opleider bij NS.
Kees was een gedreven opleider, die het liefst met een groep deelnemers praktisch aan het werk was om hen het vak te leren. Zijn ervaring en deskundigheid werd dan ook gewaardeerd.
We zullen Kees missen.
Wij wensen zijn vrouw, kinderen, kleinkind en familie veel kracht toe om dit voor hen zo zware verlies te kunnen dragen.
De stichting Railinfra Opleidingen heeft over 2010 haar CO2-footprint geïnventariseerd. De inventarisatie is door een Certficerende Instelling onderzocht en getoetst, conform de ISO 14064-1 paragraaf 7.3.1, en op 25 januari 2011 met positief resultaat geverifieerd.
De documenten kunt u hier inzien en eventueel downloaden:
Railinfra Opleidingen is gesloten van maandag 27 december 2010 tot en met zondag 2 januari 2011. Vanaf maandag 3 januari 2011 zijn wij u weer graag van dienst. Wij wensen u en uw naasten fijne feestdagen, en een gelukkig, gezond, en succesvol 2011!
Railinfra Opleidingen is gesloten van maandag 27 december 2010 tot en met zondag 2 januari 2011. Vanaf maandag 3 januari 2011 zijn wij u weer graag van dienst. Wij wensen u en uw naasten fijne feestdagen, en een gelukkig, gezond, en succesvol 2011!
Gisterenavond/vannacht is vanuit ons systeem per e-mail een aantal evaluatieverzoeken naar deelnemers/kandidaten verstuurd.
Een aantal van deze e-mails is onterecht verstuurd, soms zelf dubbel, het kan dus om meerdere e-mailberichten per persoon gaan.
Deze e-mails mag u uiteraard negeren, waarbij wij u wel willen verzoeken om goed te kijken of er zich ook echte evaluaties in uw mailbox bevinden, en die wel in te vullen.
Deze eendaagse opleiding voor niet-technisch personeel heeft een nieuwe naam gekregen, maar ook de aanpak is drastisch veranderd.
Deelnemers leren in één dag wat er voor nodig is om een trein van A naar B te laten rijden. Op een actieve manier leggen de deelnemers de infratechnische puzzelstukken aan elkaar.
Om de kandidaten voor de EBS certificering nog beter voor te bereiden op het examen, zijn de EBS emplacementbeveiliging opleidingen met de codes 740 en 741 aangepast. De basisopleiding EBS periferie (code 740) wordt 2 dagen korter en de EBS rechners (code 741) wordt 2 dagen langer.
Bij de eerstvolgende uitvoeringen, in maart 2011 (code 740) en mei 2011 (code 741), voeren we deze aanpassing door.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nico van Rossum, programmamanager Treinbeveiligingsystemen, op telefoonnummer 033-4674727.
Op donderdagmiddag 9 september 2010 om 17.00 uur heeft Effectory de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2010 bekend gemaakt in het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam. Movares (in de categorie meer dan 1000 werknemers) en Rijk Zwaan (minder dan 1000 werknemers) scoorden het hoogst op algemene tevredenheid en mogen zich een jaar lang de Beste Werkgever van 2010 noemen.
Railinfra Opleidingen is in de categorie minder dan 1000 werknemers 17de geworden!
Ruim 1.700 organisaties hebben in 2009 en 2010 de kans gehad om deel te nemen aan het onderzoek. In totaal is bij 369 organisaties het onderzoek uitgevoerd, ruim 190.000 respondenten hebben hun mening gegeven.
Hoogste scores algemene tevredenheid
De algemene tevredenheid van de medewerkers over de organisatie als geheel bepaalt de Beste Werkgeversscore van een werkgever. Movares behaalde een rapportcijfer van 8,6 voor algemene tevredenheid, Rijk Zwaan een 8,5. Uitzonderlijk hoge scores. Het Nederlandse gemiddelde ligt op een 7,4, meer dan een punt lager. De score van Railinfra Opleidingen was een 8,0.
Eind juli is bekend gemaakt dat Railinfra Opleidingen hoort bij de 50 Beste Werkgevers van 2010. In een grootschalig medewerkersonderzoek zijn 369 organisaties met elkaar vergeleken. Aan de medewerkers is gevraagd om een oordeel te geven over de bedrijfscultuur, werkzaamheden, leidinggevende, arbeidsomstandigheden, collega’s, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.
Het Beste Werkgevers onderzoek is door Effectory ontwikkeld om een objectief oordeel te vellen over werkgeverschap in Nederland. Het is dé lijst waaraan alle grote organisaties mee kunnen doen en die gebaseerd is op betrouwbaar onderzoek. Ruim 1700 organisaties hebben in 2009 en 2010 de kans gehad om deel te nemen aan de verkiezing. In totaal is bij 369 organisaties het onderzoek uitgevoerd.
Van de 369 deelnemende organisaties hebben 100 zich gekwalificeerd als Beste Werkgevers – in de categorieën meer dan 1000 medewerkers en minder dan 1000 medewerkers. Zo ontstaat er voor elke categorie een top 50 van Beste Werkgevers gebaseerd op de Beste Werkgevers score.
De gemiddelde respons van de 369 organisaties is 68%. In absolute aantallen gaat het om 192.286 respondenten op 282.608 uitgezonden vragenlijsten.
Naast de Beste Werkgevers score zijn er 4 thema’s geselecteerd waarop organisaties – ongeacht de bedrijfsgrootte - kunnen uitblinken:
Leiderschap: de mate waarin leidinggevenden open communiceren, rolduidelijkheid bieden en motiveren en daardoor medewerkers inspireren om te presteren.
Engagement: de mate van gedrevenheid, betrokkenheid en intrinsieke motivatie van medewerkers
Werksfeer: de sfeer binnen de teams die ervoor zorgt dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan en goed kunnen samenwerken
Om in aanmerking te komen voor kwalificatie moesten organisaties aan de volgende voorwaarden voldoen:
Een minimale Beste Werkgevers score van 7,3. Deze score is gebaseerd op het algemene tevredenheidsoordeel van de medewerkers. De minimale score is vastgesteld op het landelijk gemiddelde van 2010.
Indien er sprake was van een steekproef moest deze objectief zijn. Effectory heeft dit gegarandeerd door zelf de steekproef te trekken uit de totale populatie van de organisaties. Dit waarborgt een daadwerkelijk objectieve selectie evenals de anonimiteit van de medewerkers.
Op 9 september worden tijdens een groots evenement de winnaars bekend gemaakt. Dan verschijnt ook de Beste Werkgevers Gids met een ranking van de Beste Werkgevers van 2010!
Vanaf 1 september zal Railinfra Opleidingen een vernieuwde heractivering LWB gaan verzorgen. Deze heractivering sluit aan op de nieuwe certificerings- en vakbekwaamheidseisen van railAlert, die eveneens op 1 september van kracht worden.
Uitgebreide informatie over de heractivering, kosten en duur kunt u vinden onder code 991.
Heeft u vragen, neemt u dan contact op met Martin Hartensveld op telefoonnummer 033 - 467 47 27.
Vanaf 1 september zal Railinfra Opleidingen de compleet vernieuwde Praktijkopleiding LWB gaan verzorgen. Deze opleiding sluit aan op de nieuwe certificerings- en vakbekwaamheidseisen van railAlert, die eveneens op 1 september van kracht worden.
Uitgebreide informatie over de opleiding, kosten en duur kunt u vinden onder code 941.
Heeft u vragen, neemt u dan contact op met Martin Hartensveld op telefoonnummer 033 - 467 47 27.
Per 1 juli 2010 zijn nieuwe Algemene Voorwaarden van kracht geworden. Naast enkele tekstuele aanpassingen zit het verschil vooral in het artikel 4: Betaling. In de oude voorwaarden stond dat alle bedragen bij vooruitbetaling verschuldigd en opeisbaar zijn. In de nieuwe voorwaarden staat dat de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum moet worden voldaan.
Deze aanpassing moet u zien in combinatie met het nieuwe artikel 6: Uitslag. In dit artikel staat dat de uitslag uiterlijk twee weken na het examen of het einde van de opleiding schriftelijk wordt verstrekt onder voorwaarde dat de factuur is voldaan.
Tenslotte is, om het aantal creditfacturen terug te dringen, het moment van factureren aangepast. In plaats van vier weken versturen wij nu drie weken voor aanvang van het examen of de opleiding de factuur.
Op verzoek van ProRail is de uitvoering van de opleiding Verbindingsmof 10kV Raijchem (code 253) voorlopig stopgezet. ProRail heeft dit verzoek gedaan omdat ProRail van de leverancier nog geen productgoedkeuring heeft ontvangen.
Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met Martin Kramer, tel. 033-4674 727.
Op donderdag 3 juni jongstleden nam het team ‘De Railbikkels’ van Railinfra Opleidingen en het Bureau voor Toetsing en Certificering deel aan het evenement Alpe d’HuZes.
Alpe d’HuZes is het wielerevenement waarbij de deelnemers/-neemsters individueel of in teamverband minimaal zes maal op één dag in Frankrijk de Alpe d’Huez beklimmen. Niet zomaar, maar om geld op te halen voor het Alpe d’HuZes onderzoeksfonds van KWF Kankerbestrijding. De eerste editie van de actie, in 2006, zorgde al voor een opbrengst van ruim 370.000 euro. In 2007 werd meer dan 1 miljoen euro bij elkaar gefietst, in 2008 werd het recordbedrag van ruim 3,6 miljoen euro opgehaald, en in 2009 bijna 6 miljoen.
Doel van de organisatie van de editie van 2010 was het binnenhalen van minimaal 10 miljoen euro. Op 3 juni stond de teller op ruim 10,1 miljoen, een fantastisch resultaat! Uiteraard hebben ook De Railbikkels hieraan hun steentje bijgedragen. Met een huidige stand van maar liefst 31698,25 euro is ook hun einddoel (minimaal 30000 euro) ruimschoots behaald.
De Stichting Alpe d’HuZes hanteert een strikt anti-strijkstokbeleid: Alle giften gaan voor 100% naar haar onderzoeksfonds. Afgelopen jaren werd met dit geld het onderzoeks- en revalidatieprogramma A-CaRe gestart, waarmee kankerpatiënten beter en sneller kunnen herstellen. Een belangrijk en uniek onderzoek dat revalidatie voor alle kankerpatiënten binnen handbereik moet brengen.
De Railbikkels hebben hun avontuur door middel van foto’s in een overzichtelijke presentatie samengevat, u kunt deze hier downloaden (37 MB).
Tot onze spijt moeten we de op 9 juni 2010 geplande klantendag aflassen. We hebben veel positieve reacties ontvangen, maar het tijdstip blijkt bij nader inzien voor velen minder gelukkig gekozen te zijn. Daarom verschuiven we de klantendag naar het najaar. We houden u op de hoogte.
De opleidingen CTA Krone CTA (code 564) en CTA Vossloh CTA (code 565) zijn uit het pakket van Telecom opleidingen gehaald. Op de stations worden momenteel volop nieuwe presentatiemiddelen geïnstalleerd. Voor deze nieuwe presentatiemiddelen heeft Railinfra Opleidingen tot op heden geen opleidingen beschikbaar.
Op verzoek kunnen wij de oude CTA-opleidingen nog voor u verzorgen. Voor vragen kunt terecht bij Martin Kramer 033-4674727
Opleiding Kabels en Verdelers twee dagen korter
De opleiding kabels en verdelers (code 510) is aangepast en van 10 dagen verkort naar 8 dagen. De opleiding richt zich op de hoofdtaken van de monteur in relatie tot kabels en verdelers, te weten: verdelers monteren en afwerken, verbindingen realiseren, functieherstel plegen op gestoorde verbindingen, revisiemetingen uitvoeren en toezichthouden bij kabellaswerkzaamheden.
Tijdens de opleidingen oefenen de deelnemers ook in het maken van verschillende telecom-verbindingslassen, zodat zij in de praktijk kunnen beoordelen of de kabelaannemer een telecom-verbindingslas volgens voorschrift maakt.
Door de invoering van digitaal leren is de opleiding EV-techniek (code 110) met één dag verkort. Dit betekent één dag minder onttrekking voor de deelnemers, terwijl dezelfde leerdoelen worden bereikt! Het verkorten van de opleiding van acht naar zeven dagen is mogelijk geworden doordat de deelnemers voorafgaand aan het klassikale deel van de opleiding een deel zelfstudie doen.
Dit doen zij in de vorm van het volgen van de digitale module EV-techniek, waarin de basis op het gebied van energievoorziening wordt gelegd voor het klassikale deel van de opleiding. Die basiskennis wordt getoetst met een digitale toets. Het behalen van de digitale toets geldt als voorwaarde voor toelating tot het klassikale deel van de opleiding. Zodoende hebben de deelnemers allen hetzelfde niveau op de eerste opleidingsdag.
De eerstvolgende opleiding EV-techniek nieuwe stijl start op 5 oktober 2010. De resultaten zullen nauwlettend worden gevolgd.
Railinfra Opleidingen steunt al enkele jaren het Kenya-project Etten-Leur. Dit keer door middel van een donatie aan het Schoolfonds.
De jongeren in Kenia zijn blij als ze naar school kunnen terwijl het voor ons zo gewoon is. Een basisschoolkind moet EUR 20,- per jaar betalen voor uniform en schoolspullen. Het basisonderwijs zelf is gratis. Een middelbare school kost EUR 150,- en voor hoger beroepsonderwijs (verpleegster of onderwijzer) is dit heel verschillend.
Door het fonds konden 248 kinderen weer aan het nieuwe schooljaar beginnen. Verder konden 5 hbo-studenten met hun studie beginnen of vervolgen.
Meer informatie kunt u vinden op www.kenyaproject.nl
In samenwerking met ProRail en Movares is de nieuwe opleidingmodule GIK 3.0 ontwikkeld. De geïntegreerde kast (GIK 3.0) is een nieuwe onderpost van de firma Siemens, die onder ander de bovenleidingschakelaars op afstand kan schakelen.
ProRail gaat de GIK3.0 toepassen bij nieuwbouw en uitrollen als vervanger voor oude onderposten in de regio’s Noordoost/Randstad Noord.
Om er voor te zorgen dat de technisch medewerkers en de Telecom monteurs voldoende kennis en vaardigheden hebben om deze apparatuur te onderhouden, en bij functieverlies te herstellen, heeft Railinfra Opleidingen deze module toegevoegd aan haar pakket.
Met verdere vragen kunt u contact opnemen met Martin Kramer (033 - 4674727).
Na een korte periode van doorontwikkelen en testen kunnen wij u met ingang van maandag 29 maart weer van nieuwe functionaliteiten op onze website voorzien:
Annuleringen per periode
In dit overzicht worden per opleiding/examen de totalen (aantallen) van alle annuleringen in een bepaalde periode getoond, aangevuld met de eventuele aan u in rekening gebrachte annuleringskosten. Met dit overzicht hopen wij u een beter beeld van uw annuleringsgedrag en -kosten te kunnen geven. Let op: Bij het selecteren van een periode wordt gesorteerd op de werkelijke annuleringsdatum, niet op de opleidings- of examendatum. U vindt de annuleringen per periode in het submenu onder ‘mijn RIO’/’mijn BTC’ bij ‘managementinformatie’.
Tarieven opleidingen
Onder de knop ‘opleidingen’ vindt u de optie ‘tarieven opleidingen’. Deze pagina geeft, op volgorde van opleidingscode, de individuele prijzen en groepsprijzen van al onze opleidingen weer.
Tarieven examens
Onder de knop ‘examens’ wordt u de optie ‘tarieven examens’ geboden. Op deze pagina worden, in alfabetische volgorde, per examenonderdeel de tarieven getoond. Deze tarieven zijn van toepassing op onze reguliere uitvoeringen in Amersfoort. Voor examens op locatie (In Company) gelden andere tarieven, deze kunt u opvragen bij de planner (Mariette Dijkstra-Westendorp) of adviseur (Erik van 't Holt) van het Bureau voor Toetsing en Certificering.
Alpe d’HuZes is het wielerevenement waarbij de deelnemers individueel of in teamverband minimaal zes maal op één dag in Frankrijk de Alpe d’Huez beklimmen. Niet zomaar, maar om geld op te halen voor het Alpe d’HuZes onderzoeksfonds van KWF Kankerbestrijding. De eerste editie van de actie, in 2006, zorgde al voor een opbrengst van ruim 370.000 euro. In 2007 werd meer dan 1 miljoen euro bij elkaar gefietst, in 2008 werd het recordbedrag van ruim 3,6 miljoen euro opgehaald, en in 2009 bijna 6 miljoen.
Het team ‘De Railbikkels’, bestaande uit acht medewerk(st)ers van Railinfra Opleidingen en het Bureau voor Toetsing en Certificering, fietst ook mee op 3 juni 2010. Daarmee levert het team, door zoveel mogelijk geld bijeen te fietsen, een bijdrage aan de strijd tegen de gevolgen van kanker.
De Stichting Alpe d’HuZes hanteert een strikt anti-strijkstokbeleid: Alle giften gaan voor 100% naar haar onderzoeksfonds. Afgelopen jaren werd met dit geld het onderzoeks- en revalidatieprogramma A-CaRe gestart, waarmee kankerpatiënten beter en sneller kunnen herstellen. Een belangrijk en uniek onderzoek dat revalidatie voor alle kankerpatiënten binnen handbereik moet brengen.
Is na het lezen van het bovenstaande uw interesse in onze actie gewekt, en wilt u ons steunen, ga dan naar www.railbikkels.nl en/of download onze flyer. Velen zullen u enorm dankbaar zijn!
Je bent verantwoordelijk voor het aanbod van opleidingen en leertrajecten op het gebied van treinbeveiligingssystemen en voor een goede kwaliteit van de uitvoering, de organisatie en ontwikkeling van de opleidingen. Je geeft leiding aan 10 opleiders/ontwikkelaars. Je initieert en onderhoudt contacten met opdrachtgevers, leveranciers etc. Tenslotte draag je bij aan het beleid van Railinfra Opleidingen en geef je mede inhoud aan de identiteit van ons bedrijf.
Je profiel
Hbo werk- en denkniveau, bij voorkeur elektrotechniek.
Leidinggevende ervaring.
Ervaring met het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van opleidingen.
Uitstekende communicatieve vaardigheden.
Planmatig en methodisch kunnen denken en handelen.
Overtuigingskracht, ondernemerszin en flair.
Proactief, resultaatgericht en besluitvaardig.
Ons aanbod
Als werkgever biedt Railinfra Opleidingen mensen de gelegenheid zich in een leerrijke omgeving te ontplooien op een boeiend terrein. We doen dit in een informele werksfeer met ongeveer 60 collega’s. Het betreft een fulltime functie van 38 uur per week waarbij 32 uur bespreekbaar is. Het salaris bedraagt maximaal € 4.500,- per maand (38 uur). Daarnaast bieden we prima secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende pensioenregeling.
Elke week gaat Henk Westbroek op RTV Utrecht op zoek aan de hand van een thema. Hoe giftig of hoe tropisch is Utrecht eigenlijk? En hoe staat het met de Utrechtse humor? In Westbroek! krijgt u antwoord op deze en vele andere vragen.
Westbroek! is elke dinsdag en zaterdag te zien. Dinsdag vanaf 13:30 uur (ieder uur opnieuw tot 07.00 uur de volgende dag) en zaterdag vanaf 07:35 (ieder uur opnieuw tot 07:00 de volgende dag)
Op dinsdag 16 en zaterdag 20 maart 2010 zendt RTV Utrecht het programma 'Westbroek bezoek wisselend Utrecht' uit.
Voor deze uitzending heeft Henk Westbroek een bezoek gebracht aan Railinfra Opleidingen. Het onderwerp is het bedienen van de wissel. Om dit te kunnen moet je goed opgeleid worden. Roel Liemburg praat met Henk Westbroek over hoe dat nou precies gaat met die wissels.
Met ingang van vandaag heeft u via onze website de beschikking over managementinformatie. We gaan van start met een drietal rapportages, die u in het uitklapmenu onder ʽmijn BTCʼ/ʼmijn RIOʼ bij ʽmanagementinformatieʼ kunt vinden:
1. Opleidingen en examens per medewerker: In dit overzicht worden per medewerker van uw bedrijf alle gevolgde opleidingen, afgelegde examens en de bijbehorende examenresultaten getoond.
2. Medewerkers per opleiding: Dit betreft een overzicht van alle inschrijvingen voor een bepaalde opleiding.
3. Slagingspercentages: Per examenonderdeel worden in dit rapport de behaalde resultaten inzichtelijk gemaakt.
De komende maanden zal het aantal rapportages worden uitgebreid. In ontwikkeling zijn de rapporten: geldigheid van certificaten (wanneer verloopt een certificaat), de stand van zaken van het certificeringstraject per medewerker (welke onderdelen heeft uw medewerker behaald, en welke nog niet), kostenoverzichten (alle aan uw bedrijf gefactureerde bedragen) en een overzicht van al uw annuleringen voor opleidingen en examens.
Vanaf 1 februari 2010 werken onze website en het achterliggende systeem nóg innovatiever samen!
Contactpersonen ontvangen van ons een e-mail op het moment dat door ons een nieuwe uitvoering van een opleiding/examen wordt gepland, waarvoor men medewerkers op de wachtlijst heeft staan. Deze controle vindt twee keer per dag plaats, rond het middaguur en aan het einde van de middag. In de e-mail wordt een opsomming gegeven van de vrijgekomen opleidings-/examenuitvoeringen, en links naar de betreffende wachtlijstinschrijvingen.
Waar wel rekening mee gehouden dient te houden, is dat geldt 'Wie het eerst komt...'.
Om aan de grote vraag naar de opleiding Herinstructie Wisselsturing met B-relais (code 396) te kunnen voldoen wordt extra geïinvesteerd in hulpmiddelen en apparatuur. Hierdoor kan met ingang van 1 april 2010 de groepsgrootte worden verhoogd van 4 naar 6 deelnemers en is er meer capaciteit beschikbaar.
Met ingang van maandag 18 januari 2010 bevat onze website een overzicht van opleidingen met de bijbehorende examens. Bevindt u zich op de website van Railinfra Opleidingen, dan vindt u dit overzicht door met uw muis op het kopje ‘opleidingen’ te gaan staan (niet klikken!), en voor de optie ‘bijbehorende examens’ te kiezen. Voor de volledigheid hebben wij ook de geldigheidsduur van de te behalen certificaten in de overzichten opgenomen.
Heerlijkeerlijketen is de naam van de nieuwe Albron cateringformule die in sinds kort bij Railinfra Opleidingen is geïntroduceerd. Verandert er daarmee iets voor onze gasten? Ja, en nee. Als vanouds kunnen onze gasten genieten van een lekkere en gezonde lunch. Maar dan wel met een volledig gerust geweten. Want er is goed nagedacht over zaken als gezondheid, het milieu, eerlijke handel en dierenwelzijn. Bij Railinfra Opleidingen eet je voortaan echt eerlijk en heerlijk.
Per 1 januari 2010 heeft Railinfra Opleidingen niet langer de opleidingen Systems Engineering en Requirements Engineering in haar pakket. Geinteresseerden in dergelijke opleidingen worden doorverwezen naar het bedrijf How2SE, opgericht door de heren P. Schreinemakers en E. Elich.
Recentelijk heeft Railinfra Opleidingen haar 6 jaar oude kantoor pc's vervangen. Onze opleider Marcel Boots maakte ons attent op de stichting Gambo Computers At School. Deze stichting steunt scholen op het platteland in Zuid Afrika. Dit is hard nodig want er is daar een groot tekort aan computers en computervaardigheden. Het doel is om kinderen en volwassenen betere leefcondties en toekomst te verschaffen. Meer informatie kunt u vinden op www.gambocomputersatschool.com
Railinfra Opleidingen steunt dit goede initiatief van harte en heeft de oude pc's geschonken. De pc's zijn inmiddels onderweg naar Zuid Afrika en gaan daar een zinvol tweede leven tegemoet.
De opleiding Ontwerper Tijdelijke Voorzieningen PCA (code 767) stond al correct gepland. Als u deelnemers heeft ingeschreven voor één of meerdere van de overige opleidingen dan ontvangt u een nieuwe bevestigings- of uitnodigingsbrief met daarin de juiste data.
Omdat verbindingsmoffen van het type Norcast JV 4 en JV 5 door de leverancier Seher niet meer geleverd worden, vervallen de volgende opleidingen:
Lassen Verbindingsmof 3kV JV 4 (code 230)
Lassen Verbindingsmof 3kV JV 4 verkort (code 229)
Lassen Verbindingsmof 1500V JV 5 (code 240)
In januari 2010 komen de opleidingen voor de nieuwe Seher 1500 V en 3 kV verbindingsmoffen beschikbaar. Voor meer informatie kunt u terecht bij Martin Kramer, tel. 033 - 4674 727.
Het onderdeel systematisch storingzoeken is geïntegreerd in de monteursopleidingen Energievoorziening en Treinbeveiliging. Hierdoor is de vraag naar de aparte opleiding Systematisch Storingzoeken vrijwel geheel verdwenen. Daarom is besloten om deze opleiding uit het standaardaanbod te halen.
Uiteraard kunnen we op verzoek de opleiding Systematisch Storingzoeken (code 005) voor u apart verzorgen. Martin Kramer helpt u graag verder. U kunt hem telefonisch bereiken via 033-4674727 of via m.kramer@railinfraopleidingen.nl
De leverancier Seher levert alleen nog op speciaal verzoek de 10KV ABB Kabeldon wikkelmof. In de opleiding worden daarom vanaf nu alleen de ABB krimpmof en de eindsluiting behandeld. De duur van de opleiding is van 2 dagen teruggebracht naar 1 dag.
Het railAlert examen voor de 10 kV ABB Kabeldon wikkelmof is vervallen en het nieuwe examen is in ontwikkeling.
Op 2 oktober heeft ProRail de nieuwe Modelpost feestelijk geopend. De Modelpost is gehuisvest in een gloednieuwe vleugel van Railinfra Opleidingen. Met de ingebruikname maakt ProRail een nieuwe kwaliteitsslag met het testen van de treindienstsystemen. Nieuw is dat op deze Modelpost elke bestaande situatie op het Nederlandse railnet kan worden gesimuleerd, dat er integratietesten kunnen plaatsvinden en dat een groter aantal tests tegelijkertijd kan worden uitgevoerd. ProRail beschikt hiermee over een state-of-the-art testcentrum.
Henk Bothof, directeur van ProRail ICT-Services, heeft de openingshandeling verricht. Vervolgens had iedereen de gelegenheid om een kijkje te nemen, testdemonstraties te volgen en kon men zelf achter het scherm plaatsnemen.
In verband met onduidelijkheden rond de inhoud van de opleiding Voorman Ondergrondse Infra (code 206) is het besluit genomen om deze opleiding tot nader order niet meer uit te voeren. De onduidelijkheden betreffen de invoering van de WION door ProRail en de regio’s, de voorschriften, boorplannen, de 4085 en Taken Bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Bovendien is het examen nog niet beschikbaar.
Een groot aantal van onze klanten heeft in juli een doosje per post ontvangen. Dit doosje bevatte een kaart met een sleutel er op. Wij hebben gemerkt dat het niet voor iedereen duidelijk was wat voor kaart het was. Daarom deze extra informatie.
De opleiding 'Afhandelen van Baanstoringen' is bestemd voor Monteurs Mechanisch/Civiel Baan en leert om baanstoringen af te handelen conform storingsprocedure van ProRail en de desbetreffende aannemer.
De opleiding 'Borgen Veilige Berijdbaarheid in de voorbereiding' is bestemd voor medewerkers die een taak hebben bij het opstellen van een plan Veilige Berijdbaarheid Uitvoeringsfase.
Bij de opleidingen Ondergrondse Infra is een nieuwe opleiding Lassen Balise kabel (code 215) toegevoegd .
Bij het nieuwe treinvolgings-systeem ERTMS op de 25kV baanvakken worden in de spoorbaan Balise-bakens geplaatst. Deze bakens worden met speciale kabel verbonden met een relaishuis of een relaiskast. Om de balise-kabel te verlengen worden speciale verbindingsmoffen gebruikt. In de opleiding leert de monteur deze Balise-verbindingsmof op de juiste manier te monteren en toe te passen.
Om de reizigers te voorzien van tijdige, betrouwbare en consistente reisinformatie is in het kader van het InfoPlus project ook de omroep vernieuwd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een Ethernet netwerk voor het versturen van data en audio vanaf de VL post naar de lokale IROS en Wenzel omroepinstallaties. De OPC koppelt het netwerk aan de lokale stationsapparatuur. De OPC bestaat uit een single board computer met Linux besturingssysteem en applicaties en neemt de functie over van de omroepspreeklijn met lijnversterkers en de ZMX-installatie. Tevens bevat de OPC de spraakdatabase voor de automatische omroep.
Er bevinden zich al OPC installaties in het InfoPlus proefgebied Amersfoort. Vanaf najaar 2009 zullen in korte tijd de OPC's landelijk geïnstalleerd gaan worden, te beginnen in regio Zuid. Zorg dat uw medewerkers voldoende kennis en vaardigheden hebben om deze nieuwe installatie te onderhouden en bij functieverlies te herstellen.
De methode om kabels aan spoorstaven te verbinden door middel van het retourlassen (methode Cadweld) is de afgelopen jaren meer en meer verdrongen door de methode railboren. Daarnaast worden de materialen om het retourlassen uit te voeren steeds schaarser en/of zijn niet meer verkrijgbaar. Omdat het einde in zicht is van de voorraad van retourlas materialen is Railinfra Opleidingen genoodzaakt om augustus 2009 te stoppen met de opleiding Retourlassen (code 712). De al ingeplande herinstructies Retourlassen (code 780) worden nog uitgevoerd voor 31 december 2009.
Vanaf dat moment worden voor het verbinden van kabels aan spoorstaven enkel nog de opleiding Railboren (code 711) en herinstructie Railboren (code 781) aangeboden.
Voor het komende opleidingsseizoen 2009-2010 verschijnt er geen opleidingsbrochure meer.
Bijna iedereen beschikt tegenwoordig over internet. Als je iets zoekt dan ga je vaak gelijk het net op. Zo te zien aan de bezoekersaantallen van onze website geldt dit ook voor onze opleidingen. Het meest actuele aanbod vind je altijd op deze site. Dit maakt de opleidingsbrochure overbodig en daarmee komt een eind aan het jaarlijks verzenden van een dikke brochure.
In plaats van een individueel traject is de opleiding Wisselverwarming (code 657) een tweedaagse opleiding in Amersfoort geworden. Hiervoor zijn onze wisselverwarmingssystemen incusief weerstation aangepast en aangevuld met het elektrische wisselverwarmingssysteem. Wij beschikken ook een monitorsysteem. Op deze wijze kunnen wij een realistische en praktijkgerichte opleiding verzorgen. De opleiding wordt verzorgd door een zeer ervaren wisselverwarmingspecialist.
De opleiding Monteur Mechanisch/Civiel Baan (code 641) is nu bestemd voor monteurs die zowel onderhouds- als nieuwbouwwerkzaamheden verrichten. Hierdoor is de opleiding Monteur Baan Mechanisch (Onderhoud) code 651 vervallen. Deze nieuwe opzet sluit beter aan op de huidige inzet van monteurs mechanisch/civiel baan bij de meeste bedrijven.
De opleiding Hoofd-/Seniormonteur Mechanisch/Civiel Baan (code 630) is nu bestemd voor Hoofd-/Seniormonteurs die zowel onderhouds- als nieuwbouwwerkzaamheden verrichten. Deze nieuwe opzet sluit beter aan op de huidige inzet van Hoofd-/Seniormonteur mechanisch/civiel bij de meeste bedrijven
Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar op de training Leidinggeven in de railinfra (code 061) in het najaar.
De lesdagen zijn 2, 3, 9, 17 en 24 september, 1 en 8 oktober en 18 en 19 november 2009. De twee eerste en de twee laatste lesdagen zijn in een conferentieoord. De overige dagen vinden plaats bij Railinfra Opleidingen in Amersfoort.
Wilt u meer informatie over de inhoud of twijfelt u of deze training wel de juiste voor u is, neem dan contact op met Ella Türkyilmaz, e.turkyilmaz@railinfraopleidingen.nl of 033-4674727.
Op 6 mei kwam de eerste oplegger van De Meeuw voorrijden en in drie dagen tijd is een gebouw van 900m2 neergezet. Deze uitbreiding van de huisvesting bevat 8 lokalen en een grote computerruimte en is voornamelijk bedoeld voor de huisvesting van de modelpost.
De modelpost wordt gebruikt voor opleidingen, onafhankelijke acceptatietesten van nieuwe of aangepaste producten in de Post21 productieomgevingen en locatiespecifiek testen van nieuwe of aangepaste Post21 systemen of configuraties.
Jaarlijks organiseert Railinfra Opleidingen een gastdocentendag. Een leerzame bijeenkomst met uitdagende workshops speciaal voor onze gastdocenten! Dit jaar vindt de gastdocentendag plaats op dinsdag 17 november vanaf 16.00 uur. Dus als u gastdocent bent bij Railinfra Opleidingen: noteer deze dag alvast in uw agenda. U ontvangt nog nadere informatie. Vragen of opmerkingen? Stuur een mailtje aan Annemarie Mühl, opleidingskundig adviseur (a.m.muhl@railinfraopleidingen.nl).
Het palet aan Systems Engineering opleidingen is uitgebreid met Introductie Systems Engineering (code 096) en Requirement Engineering (code 097) voor medewerkers van aannemingsbedrijven en ingenieursbureaus.
Het doel van de Introductie Systems Engineering is om de bekendheid met en het gebruik van de Leidraad SE te stimuleren en deelnemers op de hoogte te brengen van de begrippen en processen als omschreven in de Leidraad SE (‘één taal’). Tevens wordt aandacht geschonken aan de wijze waarop SE bijdraagt aan een betere beheersing van projecten, de wijze waarop dit de eigen werkzaamheden beïnvloedt en de hulpmiddelen die daarbij beschikbaar zijn. De doelgroep zijn werknemers van aannemersbedrijven of ingenieursbureaus die in projecten direct te maken hebben of krijgen met Systems Engineering.
Requirements Engineering (RE) wordt gebruikt als instrument om voor projecten de juiste eisen en functionaliteiten vast te stellen én vast te leggen. In de opleiding worden de samenhang tussen functionaliteiten inzichtelijk gemaakt en de klantbehoefte vertaald naar Klanten eisen specificatie, Systeem eisen specificatie en Vraagspecificatie. De doelgroep zijn werknemers van aannemersbedrijven en ingenieursbureaus die zich bezighouden met het opstellen van specificaties.
De opleiding Veiligheidsonderzoeker wordt meestal maar één keer per jaar gepland. De uitvoering 2009 vindt plaats op 19/20 mei en 30 juni. De eindgesprekken vinden plaats op 8 en 9 september.
Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar, dus zijn er medewerkers die (bedrijfs)onderzoeken uitvoeren naar (bijna) incidenten en zich daarin willen professionaliseren, laat deze kans niet schieten en meld ze aan.
Voor meer informatie over de inhoud van de opleiding neemt u contact op met A. Japin, telefoon: 033 - 467 47 27.
Zoals bekend zijn de veiligheidscertificaten van stichting railAlert 3 jaar geldig. Voor het verstrijken van de geldigheidsduur moeten medewerkers een hertoets maken. Bij een positief resultaat wordt een nieuw certificaat afgegeven. Als het certificaat verloopt mag de medewerker niet meer worden ingezet als veiligheidsfunctionaris. Om alsnog in het bezit te komen van een certificaat moet men dan een volledig initieel examen doen. Het is dus in uw belang om medewerkers op tijd aan te melden voor de hertoets. Railinfra Opleidingen heeft voor alle veiligheidsfunctionarissen open inschrijvingen ingepland. Klik op Opleidingen Veiligheid en bekijk het aanbod van de NVW heractiveringen (code 990 t/m 998) met uitvoeringsdata. Bij een aantal heractiveringen wordt aansluitend op de laatste dag de hertoets van stichting railAlert door het BTC afgenomen.
Railinfra Opleidingen biedt tegenwoordig opleidingen Systems Engineering aan. Onder de vlag van Systems Engineering valt een aantal opleidingen, zoals de Introductie Systems Engineering (code 090), Requirements Engineering (code 092), Life Cycle Management (code 099) en Value Engineering. ProRail en Rijkswaterstaat zijn momenteel onze afnemers. Het aantal Systems Engineering opleidingen wordt in de toekomst uitgebreid, ook voor andere organisaties. Klik hier voor de de bijlage waarin u meer informatie aantreft over de achtergrond van Systems Engineering.
De opleiding voor de Ontwerper van tijdelijke voorzieningen PCA (code 767) is gereed en kan worden gegeven.
Tijdens deze opleiding komen alle facetten rond het ontwerp aan bod, zoals:
classificeren van de werkzaamheden
controle van tekeningen
maken van werk S-bladen
lijst van tijdelijke voorzieningen
schrijven van testplan
risico analyse
bepalen gebied van buitendienststelling
maken werkinstructie
controle van een ontwerp
De duur van de opleiding is vier dagen en aansluitend is het mogelijk om het bijbehorende railAlert praktijk examen af te leggen. (zie www.railalert.nl).
Via de volgende link komt u direct bij de opleidingsinformatie:
Railinfra Opleidingen is gestart met het verzorgen van alle NVW heractiveringen. Tot en met 2010 is in onze capaciteitsplanning ruimte vrijgemaakt om ruim 4000 veiligheidsfunctionarissen te heractiveren.
Uiteraard kan niet iedereen tegelijk naar de heractivering, daarom streven wij naar een spreiding van de uitvoeringen over een periode van ruim twee jaar. Dit is mogelijk omdat medewerkers in de periode van 2005 t/m 2007 zijn gecertificeerd na de bijscholing NVW. U kunt meewerken aan de gewenste spreiding door het moment van aanmelden te koppelen aan de geldigheidsduur (3 jaar) en ruim voordat deze verstrijkt medewerkers aan te melden. Bij een aanmelding die ruim voor het verstrijken van de geldigheidsdatum ligt kunnen wij medewerkers op tijd inplannen.
De programma's zijn inhoudelijk afgestemd op de hertoetsen van Stichting railAlert. Om de aansluiting op de praktijk te borgen zijn diverse deskundigen en veiligheidsfunctionarissen van bedrijven uit de (spoor)branche betrokken geweest bij de ontwikkeling van alle programma's.
Voor meer informatie en het aanmelden van medewerkers voor de heractiveringen klikt u dan op 'Opleidingen Veiligheid'.
Per 1 januari 2009 is de opleiding Hoofdmonteur Baan/Mechanisch (code 630) 1 dag korter dan zoals in onze brochure staat vermeld. Het onderdeel 'leidinggeven en communicatie' is ingekort naar 3 dagen. De opleidingsprijs is aangepast.
Het Kenyaproject Etten-Leur steunt op een bijzondere manier al twintig jaar acht dorpen in Kenya. Het doel van het Kenyaproject is: het ondersteunen van vrouwen zonder/met kinderen van de Luo-stam in West-Kenya die weduwe geworden zijn. Vooral vrouwen die na het overlijden van de echtgenoot misbruikt worden en niet geërfd willen worden door de schoonfamilie. Meer informatie kunt u vinden op www.kenyaproject.nl
Inmiddels is dit project zo succesvol dat ook andere initiatieven worden gesteund zoals de bouw van de middelbare school in het dorpje Ngeny bij Awasi. Het Kenyaproject was nog op zoek naar geld voor vloeren, ramen, deuren enz.
De stichting Railinfra Opleidingen steunt dit initiatief van harte en heeft een bedrag ter beschikking gesteld om de school af te kunnen bouwen.